Tuesday, March 22, 2011

[ C.E.R.I.T.A HUJAN-HUJAN ]

(hujan turun dgn lebatnya di luar jendela)
haishhh.kenapa hati ni slalu dilanda perasaan2 tak enak n tak sedap?n knp klw cakap pasal hati je mesti org slalu nak kaitkan dgn PMS wanita?mmg ye ke perempuan akan jadi 'giler' time PMS?mungkin jugak la..tp hakikatnya mmg p0n..tapi kan aku teringat ayah aku slalu ckp.yela,anak perempuan die kan ramai,so slalu sorang2 dok mengamuk,membebel tak tentu psl klw time2 period.n ayah aku pon ckp la..jangan ikotkan sgtt perasaan tu.time period ni mmg laa slalu pikir bukan2,slalu mengamok2.satu,mmg la ade kaitan ngn sains sbb hormon.dua, sebab bile time period ni hati kita kurang bersih as compared dgn org yg tak period.yela,time period tak dapat nak solat 5 waktu,tak dapat nak mengaji.so, hati pon makin gelap.jadi ayah aku ckp,klw tak dpt solat n ngaji, banyakkan selawat n istighfar..tp aku ni, bila PMS dtg je da tak igt ape2 dah.tentu2 da tak dpt solat.tak dpt mengaji pulak tu.syaitan pulak dah menguasai diri.buat ape sume xkena.buat ape sume rase xtenang.langsung mengamuk tak tentu pasal.BAGOSSS sgt kan kau tiqa!

tapi tula.ckp pasal ngaji ni,ayah aku slalu pesan jgn tinggal mengaji.mengaji setiap hari...klw dulu dok asrama zaman2 sekolah, ak mengaji pon sbb pikir ayah aku da nasihat.sbb takott kantoii abah tau tak ngaji.sbb abah garang sgt2.bukan sebab Tuhan semata2.tapi sekarang da boleh pikir sikit.mengaji bukan sbb abah suruh.tp bila da boleh pikir mcm ni, rasa serba salah pulak sbb xpaham maksud2 ayat2 yg aku baca tuh.rasa mcm tak guna pulak sbb dah tau baca tp xdpt hayati maksud.patutlah org slalu ckp, ilmu ni makin kita cari,makin kita dalami, makin terasa bodoh.makin terasa byk yg kita tak tau lagii.dulu form1 smpai form 3 amek kelas aliran agama.ada bahasa arab.tp PMR dpt C.tak membantu langsung.spoil kan result betoll!tp tula,actually nyesal xbelajar betol2 dulu.n sekarang pulak asek sibukkn diri dgn dunia sampai xde mase nak bukak tafsir al-quran.tp byk hikmahnye klw dpt menghayati ayat2 alquran ni.mgkin klw ak faham semua maksud tu, aku da taknak dah cintakan dunia yg tipu belaka ni.mesti aku xsabar nak mati je.ishh byk betol dah dosa ni.tak tertanggung dah 

tapi ada byk betulnye ape yg ayah aku pesan.yela, nak jadi ibu bapa ni bukannye senang.bukannye semua anak nak dgr cakap.nak kena ajar dari pelbagai aspek.soal agama,cara hidup,pergaulan n bla bla.semua tuh tanggungjawab ibubapa pada anak2 smpai laa anak tu da waras n boleh pikir.tapi ape pulak tugas anak?nak memberontakk.pandaii dah nak kurang2 ajar.padahal makayah da terlebih ajar.konon2 da besar da boleh pikir cara sendiri.nak hidupp bebass bergaul.bolehh sape kate xboleh hidup bebass bergaul.tp pandai2 tau jaga batasan.iman ni bukan boleh diwarisi.nmpk makayah baik berkopiah bertudung labuh tp xsemestinya anak pon ikot jejak langkah.anak ni mmg selalu xnmpk ape yg makayah buat semua sbb dorang nakkan yg terbaek utk kita.kita pulak bodoh sombong.sampai masa menyesal.tp bagosla ade rasa kesal.drp xpernah sedar susah jugak.

aku pon pernah dok menjawab2 ayah aku marah.n sbg org tua,die sentapp agaknye, die terus diamm.n paling sedih bile die tak tegur direct kt ak, die trus ngadu kt mak aku.suruh pesan kt aku, 'jadi ibu bapa ni bukanlah benda yg mudah n senang'.wahhhh taknak berjurai2 pulak air mata aku nih dgr abah ckp mcm tu.ishh terok betol aku kan.penat abah besarkan,mcm ni ko balas kt abah ko kan tqa?tp lepas tu aku mintak maafla.n konon2 janji xnak buat lg.takot jugak sbb dosa kita derhaka kt ibubapa ni Tuhan akan bayar cash kt dunia.xpyh tggu akhirat.tak sekarang,nnt2 ko da ade anak tuhan akan balas jugak.sbb tulaa ngn makayah kite ni kite jgn dok main2 kan sgt perasaan dorg.dah tua,cepat benau sentapp hatinye.dengarkan jela ape dorg ckp.

n kadang2 rasa hidup ni sempitt sgt.sesak.susah nak bernafas disebabkan terlalu byk mslh hidup.mslh duit,mslh assignment, mslh kerja,mlsh rumahtangga n mcm2 la.kenapa byk sgt tuhan nak uji?xpe,jgn risau..Tuhan pilih kau kau sbb tuhan tau korg kuat.boleh cari jalan keluar.kadang2 tuhan uji kau yg terpilih tu sebab tuhan nak hapuskan dosa2 kau klw kau sabar n dekatkan diri dgn Dia.n kadang2 mmg sebab die nak bg kau bonus.Dia nak kau selalu beringat,ada masalah cari Dia.kau kan tau,1 langkah kau kat Dia,1000 langkah Dia dtg kt kau.yakin dgn benda tu.bersyukur jelah Tuhan masih menguji kau.drp hidup xde mslh, susah jugak.bile hidup terlalu senang nih kita mudah lupakan Dia.jgn ckp kau, aku pon same.ade duit lebih sikit lupakan Dia.hepi sikit lupakan Dia.flowery sikit teros lupakan Dia.mcm xtau je yg nikmat tu sume Dia yg pinjamkan n Dia je satu2nya yg ade time susah senang kau.

sebab tula,klw boleh jgn tinggal solat,mengaji,doa.ubat utk bersihkan hati paling mujarab adalah mengaji setiap hari.xpela klw xtau maksud.belajar sikit2.sama2 la kita belajar.saling ingat mengingati.yg baik jadikan tauladan.yg buruk buang2kanla jadikan sempadan.


You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...